🔎 Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

Online vraag stellen

Wat is een e-consult?

Een e-consult is een consult tussen jou en de huisarts via internet. Met behulp van een e-consult kun je medische vragen stellen die geen haast hebben maar wel belangrijk zijn. Hiervoor heb je een account nodig in jouw portaal. Let op: een e-consult is niet bedoeld voor urgente zaken, levensbedreigende situaties, het aanvragen van (herhaal)recepten of andere niet-gerelateerde zorgvragen.

Waarom een e-consult?

Met een e-consult kun je vragen stellen wanneer het jou uitkomt, ook buiten openingstijden van de praktijk. Je hoeft dus niet naar de praktijk te komen. Ook heb je online inzicht in de antwoorden van de huisarts of assistente. Daarnaast is een e-consult veilig en eenvoudig in gebruik. Jouw vragen worden altijd via een beveiligde verbinding gestuurd.

Hoe werkt een e-consult?

1.    Ga naar jouw portaal.

2.    Log in via jouw Digid. Mocht je nog geen account hebben, maak deze dan eerst aan.

3.    Stel je vraag aan de huisarts. Je kunt ook een afbeelding toevoegen aan je vraag. Klik op 'versturen' wanneer alle velden zijn ingevuld.

4.    Je krijgt een ontvangstbevestiging per e-mail waarin staat dat je binnen 2 werkdagen antwoord krijgt.

5.    Je ontvangt een berichtje als jouw vraag beantwoord is.

6.    Kom je er niet uit? Bel dan de assistente 0418 512 700 en dan zorgen we dat je toegang krijgt tot jouw portaal.

Welke vragen kan ik stellen via e-consult?

Geschikte vragen en onderwerpen zijn:

  • Vragen over uitslagen van onderzoek zoals een röntgenfoto of bloedonderzoek;
  • Vragen over problemen met de huid (bijv. eczeem, uitslag, bultjes, moedervlekken);
  • Vragen over (en controles bij) chronische ziekten waarmee je al bekend bent bij de huisarts, zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk, suikerziekte of astma;
  • Vragen over medicijnen: over het effect, bijwerkingen en stoppen of doorgaan;
  • Vragen over leefstijl zoals afvallen, voeding, alcoholgebruik en stoppen met roken;
  • Vragen over (lichamelijke) klachten waar je al eerder mee op het spreekuur bent geweest;
  • Vragen naar aanleiding van een eerder contact.

Niet geschikte vragen en onderwerpen zijn:

  • Spoedeisende vragen: voor spoedeisende vragen of als je twijfelt of een vraag haast heeft bel je het (spoed-) nummer van de praktijk;
  • Nieuwe lichamelijke klachten: voor nieuwe lichamelijke klachten is lichamelijk onderzoek nodig. Daarom kun je hiervoor beter een afspraak maken op het spreekuur;
  • Emotionele problemen: vragen over emotionele problemen bespreken we graag met je persoonlijk. Dus niet via e-consult. Je kunt wel via een e-consult alvast informatie geven en een vraag stellen. Dan kunnen we die tijdens een gesprek bespreken.
Hoe kan ik zien of mijn vraag is beantwoord?

In jouw portaal zie je alle e-consulten die je hebt verstuurd. Bij elk e-consult staat de status van het e-consult. Zo kun je zien of het e-consult al is beantwoord of nog wacht op een reactie. Klik op ‘bekijken’ om de reactie van de huisarts te lezen. Je krijgt een notificatie op de mail van een nieuw ontvangen bericht.

Kan ik nog een vraag stellen als reactie op het antwoord van de huisarts?

Wanneer de huisarts je vraag heeft beantwoord, wordt het e-consult automatisch gesloten. Je kunt dan geen vraag meer stellen in dit e-consult. Wil je nog een vraag stellen? Dan kun je het beste een nieuw e-consult starten.

Hoe kan ik een bijlage toevoegen aan een e-consult?

Wanneer je een e-consult opent, zie je onderaan ‘voeg een afbeelding of document toe’. Hier kun je een bestand van jouw computer, tablet of telefoon selecteren. Klik vervolgens op ‘openen’, dan wordt het bestand aan het e-consult toegevoegd. Het bestand mag maximaal 10 MB zijn. Je kunt de volgende type bestanden toevoegen: jpeg, jpg, png, tiff, pdf, txt, doc of docx.